Direktlänk till inlägg 30 augusti 2007

Kålpudding

Av Mari-Louise - 30 augusti 2007 19:48

Jag lovade BLomst att jag skulle beskriva vad kålpudding är för nåt.

Kålpudding

Ingredienser:Beräknat för 4 portioner3/4 st kålhuvud2 msk sirap 1/2 msk ättika, 12%  salt och peppar Färs:2 st gula lökar , finhackade 1 dl ris, kokt 1 st ägg2 dl mjölk500 g blandfärs 1 msk sirap salt och peppar 
 

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka kålen i grova bitar. Bryn kålen, lite i taget, till dess att den mjuknat och fått en gyllenbrun färg. Smaksätt med sirap, ättika, salt och peppar.

Blanda ihop löken, riset, ägget, mjölken och färsen till en smet. Smaksätt med salt, peppar och sirap.

Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Lägg färsen i ett lager ovanpå och avsluta med att lägga resten av kålen överst. Låt kålpuddingen bakas i ugnen i ca 50-60 minuter. Kontrollera med en kniv att färsen är fast.

Servera med lingon som tillbehör.



Bilden och receptet har jag lånat på SVT. Det är Tina Nordströms recept.

Själv följer jag sällan recept när jag lagar mat, så jag kan inte riktigt beskriva hur jag gör min kålpudding...blir lite olika variationer varje gång, men huvudingredienserna är desamma;)

 Vi brukar alltid äta kålpuddingen med kokt potatis och brun sås...och så lingon och gurka förstås. Mums!!!

 
 
UnderCover

UnderCover

30 augusti 2007 20:39

Länge sen jag åt det. Kan nog bli en så'n till helgen :o)
Kram!

http://undercover.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

30 augusti 2007 21:10

Mmm så gottigottgott.
Finns ju så många olika recept på just kålpudding men jag gör heller inte från recept utan från huvet. Men gott är det och lingon,sås och potatis det har jag oxå.

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
tussegumman

tussegumman

30 augusti 2007 21:11

Det är gott men det var länge sedan jag åt det! Ha det gott/Kram Tussegumman

http://tussegumman.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

30 augusti 2007 22:14

Åhh ... Vad sugen jag blir!!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

30 augusti 2007 22:33

Kålpudding är gudagott. När barnen var små så petade dom ur kållagren och åt köttfärsen, då började jag blanda in kålen i färsen, och så gör vi en i dag. Jag har vitsås med lite riven Muskotnöt (tror det är Norskt) men gott är det, hemmakokt lingonsylt hör till och potatis förståss. Använder Muskot i kålstuvning och spenatstuvning också.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

30 augusti 2007 23:25

Så nästan precis:
Jag hade tänkt göra kåldolmar på grönkål ikväll, men det hanns inte med utan det fick duga med rester...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
~Eva~

~Eva~

31 augusti 2007 00:02

Tack för receptet! :-)

Kramen från Eva

http://evasordochbilder.blogspot.com

 
BLomst

BLomst

31 augusti 2007 00:58

Mange STORE TAKK til deg, Millis!

Så spennende - og jeg har aldri smakt kålpudding før! Bruker du lys eller mørk sirup (her får vi kjøpt begge deler)? Og egget; skal det være bløtkokt eller hardkokt?

En stackars norrbagge behöver att få allt in med teskedar, vet du (;

Fra spøk til revolver: Nå legger jeg deg til som venn. Håper at det ikke gjør noe (:

Ha en riktig god natt!

http://blomst.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

31 augusti 2007 09:07

Så gott så gott!

http://strumpstickan.blogspot.com

 
gulligagumman

gulligagumman

31 augusti 2007 09:14

Det har jag aldrig ätit heller. Mormor brukade göra det men jag åt det aldrig.
Men det ser gott ut!
Kram

http://gulligagumman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Millis

31 augusti 2007 10:16

UnderCover: Visst är det gott!
Cina: Det är ju roligare att improvisera när man lagar mat, men det är svårare att förklara för nån hur man har gjort;)
Tussegumman: Ha det gott du också!
FruFundersam: Ja, det blir man!
Ruth: Jag brukar också blanda in kålen i färsen.
Elaina: Får bli kåldolmar till helgen då kanske;)
Eva: Tacka Tina;)
Monica: Visst är det!
Gulligagumman: Kanske dags att provsmaka nu då?
Kram på er!

 
Ingen bild

Millis

31 augusti 2007 10:20

BLomst: Ibland tar jag ljus och ibland mörk sirap. Det beror på vad jag har hemma;)
Ägget ska va rått (okokt).
Jag har lagt till dig, som vän också!
Kram

 
BLomst

BLomst

31 augusti 2007 11:14

TUSEN TAKK, vennen!

Og nå så jeg at det er jo RISEN som skal være kokt, ikke egget (:

Kålpudding må forsøkes en vakker dag. Og muskat (muskot) er nok "prikken over i'en" ja. Det er et HERLIG krydder! Bruker det til bl.a potetmos (potatismos) og i fiskegrateng. Igjen takk - også for oppskriften (receptet)!

Ha en feiende flott fredag (:

http://blomst.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari-Louise - 27 januari 2010 21:06


...sticklusten igen    Hittills har det, förutom gubbens "gipssocka", blivit ett par mössor och en "halsvärmare".      Den här har jag stickat till en svägerska....      ...den heter Star Crossed Slouchy Beret och jag har stickat den ...

Av Mari-Louise - 16 januari 2010 14:26


...gubbens operation, tack och lov...hoppas att det läker som det ska också.      Han beställde en socka att ha över gipset, så jag stickade den här åt honom, utan att ha en aning om hur stort gips han skulle få. Som tur är passar den bra:-) ...

Av Mari-Louise - 13 januari 2010 22:57


...med hobbyer (heter det så?) förut, eftersom jag har skaffat mig en till    Jag har länge funderat på att försöka göra kort och Piapuma var så snäll att hon kom och hade en liten snabbkurs med mig i mitten av december.    Det här är det fö...

Av Mari-Louise - 9 januari 2010 18:48


...men jag är i alla fall på bättringsvägen    Håll tummarna för att gubben min slipper förkylning nu. Han ska nämligen opereras nästa vecka och det vore ju synd om det blir inställt.    Här kommer ett litet minne från sommaren...tycker att ...

Av Mari-Louise - 7 januari 2010 23:37

Jag har faktiskt klarat mig riktigt bra från förkylningar länge, men nu är det dags igen  ...hostar, nyser, fryser, svettas om vartannat och tycker allmänt synd om mig  själv Nu ska jag ta mig en kopp  och sen ska jag försöka sova lite. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards