Direktlänk till inlägg 31 augusti 2007

Nu är det höst och det känns...

Av Mari-Louise - 31 augusti 2007 10:28

...som en ny vår för Millis.

Den härliga bilden har jag lånat av Eva. Tack vännen!


Efter många års (läs 8) väntan har jag äntligen fått kognitiv beteendeterapi (KBT).

Jag har ju varit sjuk länge nu och under den tiden utvecklat en hel mängd av fobier, eftersom jag har undvikit situationer, som har gett mig ångest.

Under de här åren har jag provat på en hel mängd alternativa behandlingsmetoder med varierande resultat. Periodvis har jag mått riktigt bra och känt att jag har varit "på gång", men så har jag pressat mig för hårt och ramlat ner igen.

Jag hoppas innerligt att det är annorlunda den här gången. Tre gånger har min terapeut varit hemma hos mig nu och jag känner mig mer och mer peppad för varje gång. Jag håller framförallt på att lära mig att vara nöjd med mig själv och det jag presterar...inte helt lätt, men det går bättre och bättre.

Den här terapin innebär en hel del träning. Jag utökar min "säkerhetszon" mer och mer och jag tränar mig på att våga möta ångesten utan att fly.


Förr mediterade jag mycket och det har jag bestämt mig för att börja med igen.


Att jag har bestämt mig för att satsa mer på mig själv och mitt tillfrisknande gör att jag inte kommer att ha så mycket tid att sitta vid datorn.  Om det dröjer lite längre mellan gångerna jag är inne och hälsar på er mina vänner, så vet ni varför...men en liten stund vid datorn kommer det säkert att bli varje dag;)


Ha det så gott alla snälla, goa och kram på er!


 
 
helga

helga

31 augusti 2007 11:01

Hoppas att allt ska gå bra för dig! Det är ju inte alltför socialt att sitta för mycket vid datorn, så det är nog helt rätt att dra ned på det litegrann!! Lycka till och jag tittar in här så klart! Kram!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Louise

Louise

31 augusti 2007 11:30

Vilken härlig bild...så läcker färg.

Kram Louise

http://louisestiffanypyssel.se

 
Erika

Erika

31 augusti 2007 12:11

Det viktigaste nu är din hälsa och att du ska må bra. Datorn få komma i andra hand. Meditation tror jag nog kan vara bra i olika sammahang. Håller tummarna för att du ska må så bra som du själv önskar.

Kram och ha en riktigt bra helg!

http://ericha.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

31 augusti 2007 12:15

Det är skönt om du kan få ordnig på ditt inre, det är nog jobbigt att ha det så inombords, jag är så lyckligt lottat som mår bra. Klart vi kommer att sakna dig på bloggen, men ditt kämpande mot ett bättre liv är så långt mera viktigt. Kommer nog små rapporter lite då och då kan tänkas..
Hoppas av hela mitt hjärta att du får en lyckad behandling som ger dig mera livskvalite ! Kramar om /

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

anonym

31 augusti 2007 14:51

Hej MIllis! Jag förstår dig fullständigt när du hoppas på denna form av terapi. Och jag vet också att det hjälper. Min dotter har lidit av panikångest länge och till slut fick hon denna terapi och hon är så pigg att hon kan vara ute och arbeta nu. Jag är så glad för hennes skull och jag hoppas det ska hjälpa dig lika bra.
Skriver inte ut mitt namn eftersom jag inte vill att folk ska veta vem hon är.
Kram

 
~Eva~

~Eva~

31 augusti 2007 16:47

Så fint du skriver Millis...jag förstår att din själ vandrar mot en ny vår denna Höst...kommer att sakna dej ifall du inte blir här så ofta, men gläds med dej!

Kommer din terapeut hem till dej...?
Jag vandrar iväg till min jag, och slår mej ner i hans sköna fåtölj ;*)
Det har klarnat upp för mej VARFÖR jag mår som jag gör, och det känns jättebra även om jag fortsätter leva tillsammans med mina kroniska depressioner, och mina andra krämpor.

...mmm, visst är den vacker den höstbilden...

Kramen från Eva

http://evasordochbilder.blogspot.com

 
stina

stina

31 augusti 2007 17:40

Ta hand om dig, vännen. Du fixar det ska du se. Puss

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Pia Puma

31 augusti 2007 18:33

Du vet vad jag hoppas gumman.

Kram kram

 
UnderCover

UnderCover

31 augusti 2007 18:47

Du gör så himla rätt när du lägger all den tid du behöver på att få må riktigt bra igen. Vad är egentligen mer värt både för dej och de dina... Hoppas och håller tummarna för att det ska gå riktigt bra, att du inte trampar på för fort utan låter tiden ha sin gång. Eller som Nalle Puh säger; Åar vet att det inte är någon brådska. Tids nog kommer vi fram.
Tänker på dej!
Kram!

http://undercover.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Millis

31 augusti 2007 20:09

Tack allihop för snälla, goa och uppmuntrande kommentarer. De värmer gott, ska ni veta.
Jag kommer nog att fortsätta skriva i bloggen i sammat takt, som jag har gjort. Vad jag menade var att jag kanske inte hinner titta in till alla mina vänner dagligen, som jag brukar göra.
Kram på er allihop!

 
elaina

elaina

31 augusti 2007 23:46

Va bra att Du unnar Dig att må bättre!
Vet att KBT funkar, ge det bara den tid som behövs. Å ge framförallt inte upp: världen är alldeles för full av tappade sugar...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se/2007/08/31/255325-ta

 
trollpackan

trollpackan

1 september 2007 07:34

Ta hand om dig själv nu först och främst! Bloggen och vi alla finns ju kvar här när du vill...kram på dig!

http://trollpackan

 
gulligagumman

gulligagumman

1 september 2007 10:31

Självklart ska du ta hand om dig själv först!
Vi klarar oss. Vad härligt det låter att du blir peppad!

Kram

http://gulligagumman.bloggagratis.se

 
hjördis

hjördis

1 september 2007 12:52

Hej min vän. Håller tummarna för dig och skickar massor med kramar. Är f.n hos min dotter i Älvdalen, mågen har fixat datorn nu så att jag får den med hem....
Kram till dig från mig // Hjördis

http://blogg.passagen.se/tussestina

 
Monica

Monica

1 september 2007 13:28

Underbar bild!

http://strumpstickan.blogspot.com

 
Ingen bild

Millis

1 september 2007 13:37

Tack än en gång för alla goa kommentarer. Jag hoppas att ni förstår att de betyder mycket för mig!
Kram på er allihop!

 
stina

stina

1 september 2007 17:37

Men jag tycker ju om dig, vet du. Kramis

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

1 september 2007 19:42

Skogsfrun önskar dig lycka till och hoppas på ett besök då och då när du känner för det. Säkert ett klokt beslut att koppla loss från datorn och ta itu med problemen:)

http://barasaras

 
Bea

Bea

2 september 2007 08:46

Du låter så positiv och full med tillförsikt så jag tror du kommer göra stora framsteg. Jag ska tänka på dig. :-)

Höstbilden du visar är så underbar. Det var den första bilden jag köpte som vykort och ramade in till att ha i klassrummet när jag hade min första klass. Den har sedan hängt med sedan dess.

Hösten är den bästa årstiden tycker jag.

http://beasbarnslikheter.blogspot.com

 
Cina

Cina

2 september 2007 18:35

Jag önskar dig verkligen lycka till. Vi lider ju både du och jag av denna hemska panikångest och jag vet vad du går igenom.
Det är fasen inte kul detta. Jag tänkte nog också att vara lite anonym i min blogg men det gick inte så bra. Utan jag har nog också blottat mig, men det är inget som jag heller skämms över för jag är jag och ingen annan. Och att man lider av detta hemska är inget man kan rå för heller. Det är bara att kämpa på.

Önskade att även jag fick gå det du har börjat på, men jag har fått remiss till ångestteamet. Och jag vill inte ha en beteendevetare utan jag vill ha en riktig psykolog som vet vad jag pratar om. Men man får väl se hur det blir med detta. Har ännu inte fått någon tid, tar väl evigheter innan man får komma dit. Så det är väl bara att kämpa på mot dessa attacker.

Kramen gummsan!!!

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari-Louise - 27 januari 2010 21:06


...sticklusten igen    Hittills har det, förutom gubbens "gipssocka", blivit ett par mössor och en "halsvärmare".      Den här har jag stickat till en svägerska....      ...den heter Star Crossed Slouchy Beret och jag har stickat den ...

Av Mari-Louise - 16 januari 2010 14:26


...gubbens operation, tack och lov...hoppas att det läker som det ska också.      Han beställde en socka att ha över gipset, så jag stickade den här åt honom, utan att ha en aning om hur stort gips han skulle få. Som tur är passar den bra:-) ...

Av Mari-Louise - 13 januari 2010 22:57


...med hobbyer (heter det så?) förut, eftersom jag har skaffat mig en till    Jag har länge funderat på att försöka göra kort och Piapuma var så snäll att hon kom och hade en liten snabbkurs med mig i mitten av december.    Det här är det fö...

Av Mari-Louise - 9 januari 2010 18:48


...men jag är i alla fall på bättringsvägen    Håll tummarna för att gubben min slipper förkylning nu. Han ska nämligen opereras nästa vecka och det vore ju synd om det blir inställt.    Här kommer ett litet minne från sommaren...tycker att ...

Av Mari-Louise - 7 januari 2010 23:37

Jag har faktiskt klarat mig riktigt bra från förkylningar länge, men nu är det dags igen  ...hostar, nyser, fryser, svettas om vartannat och tycker allmänt synd om mig  själv Nu ska jag ta mig en kopp  och sen ska jag försöka sova lite. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards