Direktlänk till inlägg 8 juli 2007

Boktips

Av Mari-Louise - 8 juli 2007 14:36

Fäbodliv -  Året runt med familjen Smedberg...en underbar och ovanlig bok om en härlig och ovanlig familj.



Det är alltså en bok om en familj, som lever fäbodliv nånstans mellan Malung och Mora i Dalarna.  Det som är så bra, tycker jag, är att fäbodlivet inte på nåt sätt romantiseras, man får verkligen följa dem i vardagen.


Här kommer några av alla fina bilder i boken.



  Det är klart att lite partisk är jag ju förstås, eftersom jag känner familjen.

Torbjörn (mannen i familjen)  är nämligen systerson till min man.


 
 
Pia Puma

Pia Puma

8 juli 2007 16:31

Jättekul att äntligen få se lite bidler från boken. Hoppas jag får se hela snart;)
Kram kram

http://pumashobbyverkstad.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

8 juli 2007 17:43

Ja, fäbodlivet har jag också varit med om i barnaåren. På den tiden växte jag upp i Norgeskogarna. Varje sommar gick färden till "Sätra" som det heter på Norska. Kor, getter och får inklusive folket fotvandrade genom skog och mark. Att röra timvis i getostgrytan som som utanför huset och mjölkat getter var naturligt för oss barn. En underbar och svunnen tid "SNYFT" Säkert skulle den boken väcka många minnen..

http://Happygilrs

 
stina

stina

8 juli 2007 20:15

Men du, vad mysigt.

Ja, du är snäll du som bryr sig. Jo, dagen har varit ganska bra faktiskt. Varit ute med Maja lite också. Puss

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
~mormor Eva~

~mormor Eva~

8 juli 2007 20:16

Men så roligt och spännande med en sån bok, och skriven av någon du känner :-)

Jo, du tyckte Wilma är söt *tack* hon är mer katt än hund ibland *fniss*

Hoppas du har en fin kväller :-)

http://kreativalustan.blogspot.com

 
Ingen bild

Millis

8 juli 2007 23:03

Pia: Klart du får se hela boken. Det är bara att komma hit vet du;)
Ruth: Vad härligt det låter med en sån uppväxt.
Stina: Visst är det mysigt. Kul att dagen har varit skaplig.
Mormor Eva: Ja, verkligen! Visst är Wilma jättesöt.
Kramar på er allihop!

 
helga

helga

9 juli 2007 08:18

Jättefina bilder i boken verkar det som. Så där såg det ut på vår släktgård förr när de kom och hässja höet mm. Kul att det görs sådana böcker idag. Många yngre har nog aldrig sett något sånt.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 juli 2007 10:20

Det var en fin bok och så roligt för dig att ni känner varann bilderna var också fina sådär genuint svenskt lantliv och att se dem hässja (det har jag med gjort) fast här nere krakade man mest = en pinne bara ha en myrfri bra dag ;)

http://filifjonkan-se

 
Monica

Monica

9 juli 2007 10:25

Jag ÄLSKAR grisar:))

http://strumpstickan.blogspot.com

 
Jenn

Jenn

9 juli 2007 11:37

Ja sånt var jeg med på hver sommer som barn også,og ofte på sætra (som Ruth nevnte):=))
Hadde ingen gård sjøl så det var himmelrike å få være med på sånt om sommeren:=))

http://jenn.bloggagratis.se

 
Cornelia

Cornelia

9 juli 2007 12:32

Hej och tack för besöket på min blogg! Vi tycks ha en del gemensamt! Småland, underbara hundskogspromenixer... vilken mysig bok, får shoppa den!

http://www.corneliascorner.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

9 juli 2007 16:58

Tack för boktipset, verkar vara helt i skogsfruns smak:)

http://barasaras

 
Ingen bild

Millis

9 juli 2007 19:06

Helga: Ja, det är säkert många yngre, som inte har sett sånt.
Filifjonkan: Visst är det en fin bok! Hoppas att du har myrfritt igen.
Monica: Visst är de mysiga!
Jenn: Vad kul att du har såna minnen.
Cornelia: Kul att du tittade in...verkar, som om vi har en del gemensamt, ja.
Skogsfrun: Det stämmer nog.

 
Clara

Clara

9 juli 2007 22:03

Den här boken verkar ju superhärlig....ska testa att få tag på den på bibblan! Vad söt du var i din fina lila klänning på bröllopsfotot...hallegud! Jag blir glad när jag läser att du börjat pyssla lite igen(jättegulligt hjärta, du gjort) och att du verkar må bättre nu....skönt!!!! Kram från Clara

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Millis

10 juli 2007 15:39

Clara: Kul att höra av dig igen! Hoppas att du har det bra på semestern.
Klart du ska läsa boken;)
Tack för komplimangen om bröllopsfotot, men du fick ju inte se ansiktet;)
Ja tack, bättre mår jag, men det tar tid det här.
Kul att du tycker om mitt hjärta!
Kramis till dig också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari-Louise - 27 januari 2010 21:06


...sticklusten igen    Hittills har det, förutom gubbens "gipssocka", blivit ett par mössor och en "halsvärmare".      Den här har jag stickat till en svägerska....      ...den heter Star Crossed Slouchy Beret och jag har stickat den ...

Av Mari-Louise - 16 januari 2010 14:26


...gubbens operation, tack och lov...hoppas att det läker som det ska också.      Han beställde en socka att ha över gipset, så jag stickade den här åt honom, utan att ha en aning om hur stort gips han skulle få. Som tur är passar den bra:-) ...

Av Mari-Louise - 13 januari 2010 22:57


...med hobbyer (heter det så?) förut, eftersom jag har skaffat mig en till    Jag har länge funderat på att försöka göra kort och Piapuma var så snäll att hon kom och hade en liten snabbkurs med mig i mitten av december.    Det här är det fö...

Av Mari-Louise - 9 januari 2010 18:48


...men jag är i alla fall på bättringsvägen    Håll tummarna för att gubben min slipper förkylning nu. Han ska nämligen opereras nästa vecka och det vore ju synd om det blir inställt.    Här kommer ett litet minne från sommaren...tycker att ...

Av Mari-Louise - 7 januari 2010 23:37

Jag har faktiskt klarat mig riktigt bra från förkylningar länge, men nu är det dags igen  ...hostar, nyser, fryser, svettas om vartannat och tycker allmänt synd om mig  själv Nu ska jag ta mig en kopp  och sen ska jag försöka sova lite. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards